Festeavgift 2025

I disse dager blir det sendt ut faktura for festeavgift som forfaller i 2025.
Om du har fått en faktura for festeavgift, står du oppført som fester (ansvarlig) for et gravsted. Hvis du har digital postkasse vil du motta fakturaen i den, enten det er Altinn, Digipost eller eBoks. Husk at du må logge deg inn for å åpne sendingen. Har du ikke digital postkasse vil du motta brev i posten på vanlig måte.
Har du spørsmål om festeavgift finner du kanskje svar på noe av det du lurer på under.
Hvorfor har jeg mottatt faktura?
Har du mottatt faktura på festeavgift er det fordi du er oppført som fester (ansvarlig) for graven/gravstedet som er knyttet til festet. For noen er det kanskje første gang de mottar krav. Det kan være at festet tidligere har stått på nære slektninger som nå er gått bort. Ved begravelser lokalt får vi beskjed via begravelsesbyråene om hvem som skal overta eksisterende festeforhold etter avdøde. Om vi ikke har noen registrert, forsøker vi å finne etterkommere som kunne tenkes å være villige til å overta. Det er viktig å merke seg at vi kun søker etter ektefelle og/eller barn av sist festeansvarlig som er registrert i folkeregisteret.
Hvorfor få vi regning på flere graver, når vi bare har ei gravstøtte?
Mange tror at når graven har ett gravminne, så betaler man kun for én grav, men i mange tilfeller er det brukt to graver. Man betaler ikke for antall gravlagte, men for antall graver brukt. Siden det må gå 20 år mellom hver gang en kiste blir gravlagt i en grav, blir ofte to graver brukt så familie kan bli gravlagt sammen.
Feste/reservasjon av grav
Når en kistegrav tas i bruk er det anledning til å feste en ledig grav ved siden av. Det er vanlig å sette av plass ved siden av ektefelle når den første går bort. Dette er det begravelsesbyråene som avtaler med pårørende og formidler til oss. Feste av grav kan bare skje i forbindelse med dødsfall og denne kreves det avgift for.
Jeg har mottatt flere fakturaer - kan jeg slå sammen beløpene ved betaling?
Nei, ved betaling i nettbank må fakturaene betales hver for seg da det er eget kid-nummer på hver.
Om du ikke bruker kid-nummer ved innbetaling, er det viktig å markere innbetalingen med fakturanummeret som står øverst i høyre hjørne på fakturaen.
Må jeg betale fakturaen selv om jeg skal slette graven?
Nei, betaling av fakturaen gjelder fornyelse av festet for 5 år. Gravplassmyndigheten kan imidlertid ikke slette graven uten at vi mottar en skriftlig beskjed fra eksisterende fester.
Så hvis du ikke betaler fakturaen og ikke gir oss skriftlig beskjed om at graven skal slettes vil du motta et nytt krav fra oss.
Før du sletter grava er det veldig viktig å konferere med nærmeste familie og eventuelle andre som kan være interessert i å overta. En slettet grav går tilbake til gravplassmyndigheten og kan gjenbrukes.
Gravminnet er festers eiendom og ansvar
Etter vinterens mye vær og vind er det i år ekstra mange gravstøtter som er skjeve eller ligger nede. Vi ber festere/ansvarlige om å sjekke dette på sine gravsteder.
Det er krav om at støttene skal være sikret med bolter. Dette er også festers ansvar og ordnes vanligvis hos en steinindustri.
Fant du ikke svar på det du lurte på? Ta gjerne kontakt på IS944@kirken.no eller på vårt sentralbord
tlf 63 96 52 20, tastevalg 1 «Gravplassforvaltningen»
←